Loading
Mini Cooper geschiedenis:    1959 t/m 1961    1962 t/m 1968    1969 t/m 1988    1989 t/m 2000



1956
Het is 1956. Een brandstof crisis doemt op in Engeland wanneer Egypte ingrijpt op het Suez kanaal. Hierdoor begint de "auto verkoop"-duik en wordt het brandstof rantzoen van kracht. Kopers gaan dan 'ook in de ruwe bubble car' rijden. De British Motor Corporation besluit om de "Morris Minor designer" Sir Alec Issigonis weer in te huren.

1957
Issigonis, een 51 jaar oude ingenieur, laat Sir Leonard Lord zien dat hij weet wat voor economische auto de wereld nodig heeft middels een serie schetsen. Hij wil de schetsen alleen maken als hij een vrije hand hierin krijgt. Lord gaat hier ongeduldig akkoord mee.

1958
Mini krijgt hierdoor snel vorm rond het concept van Issigonis. Nieuwe ideeën krijgen vorm. Het situeren van de versnellingsbak onder de motor, voor-wielaandrijving met de motor dwars opgezet, en rubberkegel vering, die door rubber deskundige Alex Moulton is ontworpen, zijn hier voorbeelden van.

1959
Mini wordt op de markt gezet in augustus, gekenmerkt als de Austin Mini Zeven en de Morris Mini Minor. De reacties zijn gemengd omdat de mini nog decoratie-vrij is. De prijs is ongelooflijk goedkoop; € 496. Leuk detail: Issigonis, is een ketting-roker, vandaar dat er een asbakje in de auto zit. Maar omdat hij ook van stilte houdt, is er geen radio.

1960
Meer dan zo'n 116.000 Mini's worden in dit jaar niet verkocht. Longbidge kan een hogere productie aan maar het publiek is nog een beetje lusteloos. De eerste nieuwe afgeleiden zijn geopenbaard: een uiterst kleine bestelwagen met een langere wielbasis en dubbele deuren bij de rug, en een stationcar met opgelijmd hout. Ford koopt een Mini, ontmantelt het, en berekent - terecht - dat BMC het als een verlies maakt.

1961
De Riley Elf en Wolseley Hornet zijn identieke kleine luxe Mini's, met traditionele grill's en uitgebreide bagageruimtes met uiterst kleine handgrepen aan beide kanten. F1-auto bouwer John Cooper realiseert zich dat de Mini een ongelooflijke controle en wegligging heeft. Hij sluit een overeenkomst met BMC om 1000 Mini Coopers te maken, zodat BMC zich kan kwalificeren voor de productie van race-auto's. De Mini Cooper gaat de verkoop in met een vermogensstijging naar 55bhp.



© 2011 ikwileenmini.nl | Webdesign en hosting Probu Online